W naszej szkole po raz kolejny odbył się Apel z okazji „Dnia Świadomości Autyzmu”. Prelekcję poprowadziły pani Małgorzata Cichowska- pedagog specjalny i pani Anna Jakubczyk - pedagog specjalny.
Poniżej kilka istotnych informacji:
Słowo autyzm wywodzi się z języka greckiego autos – znaczy „sam”.
Termin wprowadził do psychiatrii szwajcarski lekarz Eugen Bleurer w 1911 roku, jako jeden z głównych objawów schizofrenii. Pionierami badań nad autyzmem są Leo Kanner oraz Hans Asperger, którzy w tym samym czasie (1943 r.) opublikowali informacje na temat tego zaburzenia.
Spektrum autyzmu, wg aktualnej wiedzy, jest odmienną ścieżką neurorozwojową - innym modelem rozwoju człowieka. Wrodzonym, nieusuwalnym, a w kontekście zdrowia psychicznego - zdrowym.
Autyzm nie jest chorobą.
O niezwykle znaczącym wpływie genów na wystąpienie tego wzorca u rodzącego się dziecka mówi bardzo wiele badań naukowych.
Autyzmu się nie "nabywa".
Z autyzmem człowiek rodzi się i umiera.
Osoba ze spektrum autyzmu nie odczytuje pragnień i myśli innych i powoduje to wiele trudności m.in.
- Dosłowne rozumienie komunikatów.
- Brak rozumienia fikcji.
- Trudność z interpretacją emocji oraz stanów mentalnych innych osób na podstawie mimiki.
- W mowie spontanicznej rzadko używają słów odnoszących się do stanu umysłu tj. myśleć, wyobrażać sobie, wiedzieć.
- Nie rozumienie udawania, nieumiejętność udawania.
- Brak identyfikacji obszaru oczu i twarzy jako ważnego źródła informacji na temat emocji, a także stanów umysłu.
- Rozumienie jedynie prostych związków między emocjami a wydarzeniami, brak zrozumienia bardziej złożonych przyczyn emocji.
- Brak różnicowania między tym, że coś stało się przypadkiem, a tym, co ktoś zrobił celowo.
- Brak zrozumienia, kiedy ktoś zwodzi, oszukuje, manipuluje.
- Trudności z empatią, rozumieniem motywacji oraz przekonań innych ludzi.
„Człowiek w spektrum potrzebuje wewnątrz swojego systemu rodzinnego przede wszystkim akceptacji własnej odmienności.
Nie potrzebuje za to intensywnych prób przerobienia go na osobę neurotypową”.
„Książka o człowieku w spektrum autyzmu”, W. J. Janiakowie
„Wychowanie dziecka w spektrum nie jest tak proste jakby się mogło wydawać osobom niezwiązanym z tym tematem. Znalezienie sposobu na dotarcie do zamkniętego świata małego autysty to czasami wyprawa jak na Mount Everest bez pomocy Szerpów”.
E-book „Lot w kosmos, Praktyczny przewodnik po spektrum autyzmu”, Adela Wąsiewicz