POWSTANIE_WARSZAWSKIE_10_12_2014

Blisko 40. uczniów ZS nr 2 w Mrągowie przebranych za powstańców 10 grudnia wzięło udział w grze dydaktycznej „Powstanie Warszawskie”. Szkolne korytarze nadano nazwy ulic, a każde piętro podzielono na kilka dzielnic – była Praga, Stare Miasto, Powiśle, Śródmieście, Powązki, Żoliborz, Wola, Ochota, Mokotów, Czerniaków.  W budynku można było znaleźć symbole Polskiego Państwa Podziemnego, włazy do kanałów. Wszystkie pomoce dydaktyczne do przedsięwzięcia zasponsorowali Państwo Szapiel.

Dwie grupy uczniów  musiały wykonać pięć zadań oraz odnaleźć cztery symbole i hasła. Byli oni rozstawieni pod klasami lub czekali na uczestników gry w klasach. Grupa nr 1 nazwała się „Młodzi powstańcy”, a grupa nr 2 „Zwycięscy”. Każda z grup po drodze musiała wykonać zadania i podążać za wskazówkami podawanymi przez nauczycieli w poszczególnych klasach lub „Powstańców”. Po drodze musieli zebrać cztery symbole Polskiego Państwa Podziemnego (Żółw, ZHP, PW, Uwaga Niemcy) oraz naboje, przy każdym z kanałów. Na finiszu otrzymali bilet – kandydat na żołnierza Polski Podziemnej, który mogli wymienić na fotografie z powstania. W punkcie końcowym, którym była szkolna aula uczestnicy gry umieścili zdjęcia z powstania na osi czasu, tworząc historię Powstańców z 1944 roku. Gra została zakończona odczytaniem przysięgi, którą składali żołnierze wstępujący do oddziałów AK.

Celem gry dydaktyczno-historycznej „Powstanie Warszawskie” było upamiętnienie Powstańców Warszawskich w 70 rocznicę wybuchu powstania, utrwalenie wiadomości o zrywie, ćwiczenie logicznego myślenia, logistyki, zadań matematycznych, faktów historycznych oraz przedstawienie znaczenia patriotyzmu i służby dla wspólnoty.

Przedstawiamy Wam przykładowe zadania, z jakimi zmierzyła się mrągowska młodzież:

  1. Zajdź nauczyciela matematyki uczącego na Powązkach. Podaj hasło i poczekaj na odpowiedź.
    Hasło: Czy tu można kupić Słoninę? – Odpowiedź: TAK
    Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi prawidłowej podążaj za wskazówką tego nauczyciela.
    (Masarnie przenieśli na Stare Miasto) Po uzyskaniu odpowiedniej odpowiedzi szukaj nauczyciela w danej dzielnicy, który odpowie na hasło TAK.
    Jeśli go znajdziecie DOSTAJECIE 1 pkt , a następnie otrzymasz od powstańców zadanie do wykonania.
    2. Szukasz w Sali powstańców z kolejnym zadaniem. Podaj imię i nazwisko dowódcy powstania warszawskiego oraz szefa AK, który podjął decyzję o jego wybuchu. Jeśli tego nie wiesz zapytaj o wskazówkę powstańca, a następnie wróć z prawidłową odpowiedzią. (Jeśli grupa od razu poda odp 10 pkt)
    (Idź do miejsca z dużą ilością książek na Ochocie, tam zapytaj powstańca o dostęp do informacji. Powstaniec ma książkę, w której należy znaleźć te informacje). Za znalezienie 5 pkt.
    Powrót do sali i podanie informacji dla powstańca – 5 pkt.
    Powstańcy w sali przekażą kolejne wskazówki.
    (Znajdź na Czerniakowie symbol Polski Walczącej, a tam uzyskasz następne wskazówki) 1 pkt.
    3. Szukasz w Sali powstańców z kolejnym zadaniem.
    (Z podanych liczb 1, 2, 8, 10, 63 wykonaj zadanie, do którego polecenie znajdziesz w kanale dzielnicy Praga). Polecenie: Rozszyfruj co kryje się pod otrzymanymi cyframi, informacje na temat powstania). Poprawne rozwiązanie podaj powstańcom w kanale. Za poprawne rozwiązanie 5 pkt.

Dziękuję Centrum Usługowemu Szapiel za wsparcie projektu oraz wszystkim zaangażowanym.

Organizator i pomysłodawca: Magdalena Lewkowicz